Een bewuste pauze – Maak verbinding met je hart

In de laatste nieuwsbrief gaf ik 10 tips om een bewuste pauze te nemen. Door telkens gedurende de dag bewust even te stoppen met wat je doet, even te voelen hoe het met je gaat en te verbinden met jezelf en je intentie van die dag, creëer je telkens een rustmoment en een bewustwordingsmoment. Een moment om te bepalen of je nog op het juiste spoor zit. En zo niet, om dan een bewuste keuze te maken over het vervolg van je dag.


Eén van de tips was om liefdevol vanuit je hart te communiceren. Het hart is een belangrijke en waardevolle ingang tot innerlijke rust. Lees hieronder verder over het 'waarom' en 'hoe dan'.



Verbinding maken met je hart is gezond

Leven vanuit je hart, je hart laten spreken, je hart openen voor iets of iemand, of juist sluiten. Uitspraken die we allemaal kennen en ook begrijpen, maar misschien niet heel letterlijk nemen. Toch kun je het wel zo zien. Als je verbinding maakt met je hart, dan ziet de wereld er anders uit. Dan zie je andere dingen, zeg je andere dingen. Of: zie je de dingen anders en zeg je de dingen anders. En in die zin kun je dus heel letterlijk je hart laten spreken.


Als we verbinding maken met ons hart en bij dat gevoel blijven, dan verandert er iets in ons systeem. En dan bedoel ik hartslag, zenuwstelsel, endocrien systeem (om maar een moeilijk woord te gebruiken), enzovoort. Die systemen in ons lichaam die zorgen dat we leven, zeg maar. En die hartverbinding heeft daar een positief effect op. Dat is geen zweverig new-age gezwets, maar daadwerkelijk een bewezen wetenschappelijk ding. Mocht je daar belang aan hechten.


Leven in je hoofd geeft stress

De meeste van ons leven voornamelijk in ons hoofd. Ons lichaam is er wel en brengt ons van A naar B, maar veel aandacht hebben we er tijdens die reis niet voor. We sporten misschien nog en proberen gezond te eten, maar werkelijk ‘wonen’ in ons lichaam tijdens ons dagelijks leven is er vaak niet bij. Daarmee zijn we de verbinding met onszelf ook kwijt.


In ons hoofd is het ondertussen een drukte van belang. We zijn aldoor bezig met zorgen maken en ‘oplossen’ van zaken. Van ‘wat eten we vandaag’ tot aan ‘hoe zorg ik dat ik mijn baan niet verlies’, ‘komt het wel goed met mijn zoon op die school’, ‘wat zullen ze wel niet van me denken’, of misschien zelfs ‘hoe kom ik in vredesnaam de dag door’. Allemaal dingen om op te lossen, die zorgen voor een intern gevecht, van voors en tegens, van welles en nietes. Een gevecht waar we ook vaak niet uitkomen en dat daarom maar blijft doorgaan in ons hoofd. En dat piekeren geeft ons stress.


We weten ondertussen allemaal dat stress ongezond is. Daarnaast maakt dit soort stress het leven er niet leuker op. Al die beren op de weg en bergen te beklimmen en te verzetten. Het lijkt vaak een oneindige stroom van ‘moeilijk-moeilijk’ en ‘narigheid’. Dat is niet alleen heel vervelend, het is ook nog eens ontzettend vermoeiend! Er is nooit echt de mogelijkheid tot uitrusten. Zo voelt het in ieder geval.


Verbinding met je hart geeft rust

Hoe mooi is het dan om te weten dat je daar zelf wat aan kunt doen! Door bijvoorbeeld verbinding te maken met je hart inderdaad. Want daar begon ik mee. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld verbinding maken met een ‘hartkwaliteit’[1], zoals dankbaarheid, liefde, compassie.


Juist als je heel gestrest bent, of misschien boos of geïrriteerd, is dat niet altijd eenvoudig. Dan kun je beginnen met het ademen via je hartstreek, wat al rustiger maakt. Dan kun je iets visualiseren waar je blij van word, of waar je dankbaar voor bent en dat gevoel koesteren en met dat gevoel via je hartstreek in en uitademen.


Je zult merken dat je kalmeert, meer in jezelf zakt én dat je de dingen anders gaat zien. Je stresslevel zakt en je kunt jezelf weer voelen. Je bent niet meer alleen maar in je hoofd. Je voelt rust… en overzicht, duidelijkheid. En verbinding. Met jezelf én met alles om je heen. Of zoals iemand het pas mooi formuleerde: innerlijke vrede.


[1] Welke hartskwaliteiten kun je verzinnen? En met welke maak jij het makkelijkst contact? Daarmee verbind je je dan het gemakkelijkst met je hart.


Hartmeditatie

Nou kan ik me voorstellen dat het niet zo maar lukt om dat zelf te doen, zo na het lezen van deze blog. Daarom heb ik een oefening opgenomen en je kunt hem vinden op de website-pagina met geleide meditaties. Je kunt je dag er mee afsluiten en daarna rustig gaan slapen. Je kunt de oefening juist ook doen om je dag mee te beginnen. Dan stap je vanuit je hart je dag in. Je zult je dag anders beleven. Raak je het weer kwijt gedurende de dag? Doe dan de oefening nog een keer en stap weer opnieuw vanuit je hart de rest van je dag in. Zo creëer je uiteindelijk voor jezelf rust en een andere werkelijkheid.